EdisonTeam.pl
środa, grudzień 13, 2017

Wiem, wiem nie dacie temu wiary, ale cóż, fakty zrobią swoje …

Rzecz o której opowiem działa się w 1983 rok. Podczas kongresu urologów w Las Vegas, pięćdziesięcioletni Giles Brindley miał wygłosić ostatni wykład. Naukowiec wszedł do sali dość nietypowo ubrany, bo w dresowe spodnie. Jego prezentacja dotyczyła efektów prowadzonych przez siebie prac związanych z leczeniem męskiej impotencji. Cały wykład obficie zilustrowany był zdjęciami męskiego przyrodzenia, które zrobiono zaraz po wykonaniu zastrzyku zawierającego wynalezioną substancję.

Podczas ostatniego szkolenia z tematu storytellingu, na środek sali wyszedł jeden uczestnik i powiedział…

„Na studiach miałem czterech, zupełnie odjechanych kumpli. Imprezowali z ułańską fantazją i w sposób – jak by to ująć – ponadprzeciętny. Dość często, po wypaleniu sporej ilości trawki wsiadali do dużego fiata, który należał do jednego z nich, i oddawali się urokom rajdów miejskich. 

Uczestniczyłem w konferencji organizowanej  przez Płocki Park Przemysłowo-Technologiczny z tematem - innowacyjność. Podczas całego spotkania usłyszałem dwie ciekawe informacje. Pierwsza. Na konferencji gościła grupa z Ukrainy. Z rozmowy dowiedziałem się, że na początku lat dziewięćdziesiątych ten kraj miał wyższe PKB od Polski. A dziś? Dziś, po dwudziestu pięciu latach Ukraińcy przyjeżdżają do nas jak na… Zachód. 

Migawka pierwsza. Kolejne spotkanie doradcze dotyczące przygotowania do wystąpienia. Pani dyrektor dużego banku opisuje swoje pierwsze doświadczenie zastosowania story w prezentacji, szło to mniej więcej tak: 

"Cóż, przed wystąpieniem zastanawiałam się, czy nie wrócić do starych sposobów prezentacji i nie skorzystać z power point. Przypuszczam, że taka pokusa brała się z obawy: - A jak się skompromituję opowiadając historię? - Może mnie zlekceważą? Ale - myślę dalej - jeżeli nie spróbuję, to się nie przekonam i nie dowiem, jak to jest z tym story... 

Wyszłam na środek i rozpoczęłam: „Jesteśmy w czasie zmian i dlatego chciałabym wam opowiedzieć moją historię, która dotyczy tego właśnie tematu” i nagle 150 głów podniosło się w górę - to była moja pierwsza obserwacja. Potem opowiadałam, jak przechodziłam przez dużą zmianę zawodową i - to druga obserwacja - ludzie słuchali z narastającym zainteresowaniem. Skończyłam wystąpienie, wychodzę już z sali i nagle podchodzi do mnie Pani, widzę że ma zaszklone oczy i mówi: - „Dziękuję, że Pani o tym opowiedziała, to było dla mnie bardzo uwalniające" – to trzeci punkt, który zauważyłam. Po konferencji, około 15:00 wróciłam do siedziby banku, a około 15:30 mijam dziewczynę z mojego działu (nie brała udziału w tym spotkaniu), która mówi: „Wiem, o czym opowiadałaś podczas spotkania” – to moja czwarta obserwacja." 

Jak zmienia się kulturę organizacyjną? Najczęściej, w uproszczeniu, dzieje się to tak: wybrana grupa w firmie, (lub zagraniczna centrala), decyduje jakimi wartościami powinni kierować się ludzie w organizacji. Następnie robi się kampanie informacyjną polegającą na rozsyłce e-maili, tworzeniu kolorowych plakatów etc. Nośnikiem zmiany ma być hasło, rysunek umieszczony na banerze, czy wreszcie katalog zachowań, opisany w folderze. Czasami prowadzone są spotkania warsztatowe dotyczące tematu obranej aksjologii. Celem tych wszystkich zabiegów jest wpłyniecie na pozostałych członków organizacji, by w swoich zachowaniu realizowali wybrane pryncypia.

I teraz treść zadania: „Proszę spróbujcie obiektywnie zważyć, jak takie zabiegi mają się w stosunku do wpływu, który osiągamy przez opowiadanie story? Dla przykładu - załóżmy, że organizacja przyjmuje za jedną z wartości „inspirujące liderstwo”. Posłuchajcie dwóch historii, jakie zostały zaprezentowane podczas ostatnich warsztatów z storymanagmentu.

Strona 1 z 51

Popularne na Blogu

  • 1
  • 2
  • 3

Riposta – czy można nauczyć się ripostow…

W pierwszej części opisałem jedną, dość istotną cechę riposty oraz zad...

Lekcja anatomii dla prezentera

Lekcja anatomii dla prezentera

Anatomia, to tyle co nauka o budowaniu czegoś, na przykład mamy anat...

Najlepiej przygotowana prezentacja może …

O konieczności dokonywania prezentacji publicznych dowiedziałem się ju...

Człowiek tworzy sytuację, sytuacja tworzy człowieka.

Człowiek tworzy sytuację, sytuacja tworz…

Właśnie kończyłem rozmowę z prezesem firmy z branży nowych technologii...

Wystąpienie Baracka Obamy, czyli praktyczny przepis na wyborny obiad

Wystąpienie Baracka Obamy, czyli praktyc…

Słuchając wystąpienia Baracka Obamy na Placu Zamkowym z okazji 25-leci...

Siła storytellingu w programach zmiany kultury organizacyjnej

Siła storytellingu w programach zmiany k…

Jak zmienia się kulturę organizacyjną? Najczęściej, w uproszczeniu, dz...

Autorzy Bloga

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Anna Dąbrowska

Anna Dąbrowska

Menedżer ds. szkoleń i rozwoju w Wydawnictwie Nowa Era Sp. z o.o.

Artur Kalicki

Artur Kalicki

Prezenter; TVP

Radek Głowacki

Radek Głowacki

Konsultant, trener; EdisonTeam.pl

Marek Stączek

Marek Stączek

Doradca, trener; EdisonTeam.pl

Bogumiła Jankowska

Bogumiła Jankowska

Ekspert ds. HR; BZ WBK

Marcin Korowaj

Marcin Korowaj

Radny dzielnicy Białołęka m. st. Warszawy

Anna Rajtar-Klepuszewska

Anna Rajtar-Klepuszewska

Menedżer ds. HR; Netia

Dr Joanna Kantor-Martynuska

Dr Joanna Kantor-Martynuska

Naukowiec, wykładowca; Instytut Psychologii PAN

Marek Ignyś

Marek Ignyś

Trener wewnętrzny; Bayer Polska

Przemysław Kopyto

Przemysław Kopyto

Menedżer; UCB Pharma

Tomasz Kryński

Tomasz Kryński

Menedżer; Bayer Polska

Dr Włodzimierz Tasak

Dr Włodzimierz Tasak

Historyk, mówca; WBST

Tadeusz Żórawski

Tadeusz Żórawski

Prezes Zarządu; Universal McCann

Adam Rogala

Adam Rogala

Trener medialny; A-Z Studio  

Piotr Chromiński

Piotr Chromiński

Trener wewnętrzny; TZMO

Magdalena Stankiewicz

Magdalena Stankiewicz

Menedżer ds. produktu; MundiPharma Polska

Paweł Cegiełko

Paweł Cegiełko

Radca prawny

Robert Hirt

Menedżer

Rafał Waśniewski

Marketing manager

Monika Hycnar

Ekspert HR

Katarzyna Halicka

Dział PR; Wirtualna Polska

Zbigniew Pawlak

Storyteller, podróżnik, konsultant, www.miedzykulturami.pl

Małgorzata Boguszewska

Promotion Manager Novartis Poland Sp. z o.o.

Anna Nieżurawska

Anna Nieżurawska

Coachwise™ Certified Coach. Trenerka. Mentor Coach. Dyrektor zarządzaj...

Szukaj na Blogu

Znajdź nas na:

Zapisz się do newslettera !

Szybki Kontakt

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Adres:

ul. Gen. Zajączka 11a/13,
Warszawa 01-510, Polska

tel. kom.: 604 720 161