EdisonTeam.pl
wtorek, luty 20, 2018

To było podczas szkolenia… Jedna uczestniczka, która miała wyjść na środek, aby przedstawić przygotowaną wcześniej prezentację, wstała i idąc na wyznaczone miejsce zaczęła mówić, zwracając się do jednego z uczestników: „Piotrek, ukradłeś mi wstęp. I wiesz jak ja się teraz czuję? Zupełnie tak, jak kobieta, która wchodzi na przyjęcie i widzi, że jedna z Pań jest ubrana w tę samą sukienkę! Ja teraz tak się właśnie czuję”. Tak, to było lekkie, dowcipne, powiedziane z dużą swobodą, ale… po tej wypowiedzi owa Pani stanęła na środku i rozpoczęła swoją wypowiedź. Niestety teraz już było kiepsko. Nagle pojawił się toporny, korporacyjny język, przewidywalność, suchy przekaz. 

Szanowny Panie Marku

Od pewnego czasu, nie ukrywam, że pod Pana wpływem, obowiązuje w mojej firmie zasada – nie ma żadnej prezentacji , wystąpienia „nie ad hoc”, ale jak się da ad hoc to też,  bez storytelling.

Powiem Panu w tajemnicy, że długo się zastanawiałem nad tym „jak to działa” i „dlaczego” i przyznam, że cały czas nie wiem… ale działa.

Odwiedzałem ładny Lublin, gdzie spotkała mnie taka oto sytuacja. Na Krakowskim Przedmieściu zobaczyłem spory ogonek. Około czterdzieści osób czekało w kolejce do lodziarni o wdzięcznej nazwie „BOSKO”. Ludzie stali, śmiali się, robili sobie fotki i rozmawiali ze sobą. Obok, dosłownie pięć metrów dalej - jest cukiernia i wystawiona budka z lodami, przy której nie było żadnego chętnego.  A przy niej duża reklama. No właśnie – tu mam pytanie moi drodzy - co byście napisali w takiej sytuacji: a. „Mamy wyjątkowe smaki”, b. „U nas gałka kosztuje…”, c. „Tradycyjne lody”, d. „Najlepsze lody w mieście”. Wiem, wiem, wydaje się to nieprawdopodobne, ale napis brzmiał: „Najlepsze lody w mieście”. Ogarnijmy raz jeszcze fenomen, sytuacja skonstruowana była tak: wielka reklama i zero klientów, pięć metrów dalej kolejka i około 40 osób. Całość zwieńczona hasłem „najlepsze lody w mieście”.

To było ciekawe spotkanie z Panią Europoseł, która opowiedziała mi taki oto przypadek. Posłuchajcie…

Ostatnio prowadziłam negocjacje z przedstawicielami związków zawodowych, którzy byli przeciwni mojemu projektowi, który dotyczy mobilnego zatrudnienia na terenie Unii Europejskiej. I niestety, nasze spotkanie układało się tak, że ja podawałam dane, a oni zbijali je konkretnymi przykładami z życia, np. historią jakiegoś pracownika, który stracił zatrudnienie ze względu na mobilność pracy. I tak Panie Marku układał się nasz „dialog” - ja prezentowałam dane, oni przykłady. Ja opierałam się na analizach, a oni przytaczali żywe historie. Mówili o tragicznych losach rodzin zwolnionych pracowników, w zestawieniu z czym moje wykresy były blade i strasznie mdłe. Słowem – czułam, że nie mogę się przebić. Z minuty na minutę traciłam wpływ na przebieg spotkania, bo każdy mój argument był zwalany jak domek z kart.

Więc nim ktoś wywróci oczami, powie „oczywiste, banale, zgrane”, posłuchaj. Jeden ze sposobów na dobre rozpoczęcie prezentacji, to zadanie dobrego pytania. Przymiotnik „dobre” jest  tu nieprzypadkowy. Przykład pytania nie-dobrego? Proszę bardzo. Firma Orange wysłała kiedyś do swoich klientów pytanie: „Czym ostatnio zaskoczył cię Orange?”. Co powstało w wyniku tak zadanego pytania? Przyjrzyjmy się fragmentom kilku wypowiedzi:
•    "Brakiem sensownej oferty dla prepaidów",
•    "Strasznie mi muli dzisiaj internet. Skończy się umowa, przechodzę do T-Mobile",
•    "Więcej takich inicjatyw, jak na Novotelu i PKiN, a na pewno przedłużę z Wami umowę... żenada!!!"

Zresztą jeżeli nie wierzysz, poszukaj w sieci.

Popularne na Blogu

  • 1
  • 2
  • 3

Riposta – czy można nauczyć się ripostow…

W pierwszej części opisałem jedną, dość istotną cechę riposty oraz zad...

Lekcja anatomii dla prezentera

Lekcja anatomii dla prezentera

Anatomia, to tyle co nauka o budowaniu czegoś, na przykład mamy anat...

Najlepiej przygotowana prezentacja może …

O konieczności dokonywania prezentacji publicznych dowiedziałem się ju...

Człowiek tworzy sytuację, sytuacja tworzy człowieka.

Człowiek tworzy sytuację, sytuacja tworz…

Właśnie kończyłem rozmowę z prezesem firmy z branży nowych technologii...

Siła storytellingu w programach zmiany kultury organizacyjnej

Siła storytellingu w programach zmiany k…

Jak zmienia się kulturę organizacyjną? Najczęściej, w uproszczeniu, dz...

Wystąpienie Baracka Obamy, czyli praktyczny przepis na wyborny obiad

Wystąpienie Baracka Obamy, czyli praktyc…

Słuchając wystąpienia Baracka Obamy na Placu Zamkowym z okazji 25-leci...

Autorzy Bloga

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Anna Dąbrowska

Anna Dąbrowska

Menedżer ds. szkoleń i rozwoju w Wydawnictwie Nowa Era Sp. z o.o.

Artur Kalicki

Artur Kalicki

Prezenter; TVP

Radek Głowacki

Radek Głowacki

Konsultant, trener; EdisonTeam.pl

Marek Stączek

Marek Stączek

Doradca, trener; EdisonTeam.pl

Bogumiła Jankowska

Bogumiła Jankowska

Ekspert ds. HR; BZ WBK

Marcin Korowaj

Marcin Korowaj

Radny dzielnicy Białołęka m. st. Warszawy

Anna Rajtar-Klepuszewska

Anna Rajtar-Klepuszewska

Menedżer ds. HR; Netia

Dr Joanna Kantor-Martynuska

Dr Joanna Kantor-Martynuska

Naukowiec, wykładowca; Instytut Psychologii PAN

Marek Ignyś

Marek Ignyś

Trener wewnętrzny; Bayer Polska

Przemysław Kopyto

Przemysław Kopyto

Menedżer; UCB Pharma

Tomasz Kryński

Tomasz Kryński

Menedżer; Bayer Polska

Dr Włodzimierz Tasak

Dr Włodzimierz Tasak

Historyk, mówca; WBST

Tadeusz Żórawski

Tadeusz Żórawski

Prezes Zarządu; Universal McCann

Adam Rogala

Adam Rogala

Trener medialny; A-Z Studio  

Piotr Chromiński

Piotr Chromiński

Trener wewnętrzny; TZMO

Magdalena Stankiewicz

Magdalena Stankiewicz

Menedżer ds. produktu; MundiPharma Polska

Paweł Cegiełko

Paweł Cegiełko

Radca prawny

Robert Hirt

Menedżer

Rafał Waśniewski

Marketing manager

Monika Hycnar

Ekspert HR

Katarzyna Halicka

Dział PR; Wirtualna Polska

Zbigniew Pawlak

Storyteller, podróżnik, konsultant, www.miedzykulturami.pl

Małgorzata Boguszewska

Promotion Manager Novartis Poland Sp. z o.o.

Anna Nieżurawska

Anna Nieżurawska

Coachwise™ Certified Coach. Trenerka. Mentor Coach. Dyrektor zarządzaj...

Szukaj na Blogu

Znajdź nas na:

Zapisz się do newslettera !

Szybki Kontakt

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Adres:

ul. Gen. Zajączka 11a/13,
Warszawa 01-510, Polska

tel. kom.: 604 720 161